Oud-piloot wil originele Dakota 1944 naar het Airborne Museum halen

Foto: War Imperial Museum

Er zijn nog twee Dakota C47 overgebleven die tijdens Operatie Market Garden dienst deden, één daarvan staat in een pretpark in Kaapstad. Dit park gaat binnenkort sluiten. Oud-piloot Harm Jan Klomp wil het vliegtuig behouden.

Niet alleen dat: tot vreugde van het Airborne Museum wil hij het vliegtuig naar Oosterbeek halen!

Hommage

Harm is zijn leven lang piloot geweest en heeft een absolute passie voor de luchtvaart. In 2015 ging hij met pensioen en woont momenteel in Duitsland. Een deel van zijn vrije tijd offert hij nu op om, samen met anderen, dit legendarische vliegtuig te behouden. Als hommage voor hen die de ultieme prijs voor onze vrijheid hebben betaald.

Hij startte hiervoor een crownfundingactie op kickstarter om het geld, €150.000,-, bij elkaar te krijgen. Een heel bedrag en voel je dus vrij om deze crownfunding bij iedereen onder zijn neus te houden, want een heuse WOII Dakota in Oosterbeek, wie vindt dat nu niet gaaf!

Bekijk hier het project op kickstarter.

Twee laatst overgebleven Dakota’s

Het vliegtuig dat momenteel in Kaapstad staat vloog met haar bemanning en zweefvliegtuig op de tweede dag van operatie Market Garden richting Arnhem. Deze Dakota met vluchtnummer FZ 647 is een van de twee overgebleven vliegtuigen die betrokken waren bij de Slag om Arnhem. Het andere vliegtuig staat momenteel bij de Dutch Dakota Association in Lelystad.

Het vliegtuig is gezien de inzet tijdens operatie Market Garden van enorme historische waarde. Het doel van deze actie is de Dakota naar Nederland te halen voor restauratie en het een laatste rustplaats te geven bij het Airborne Museum in Oosterbeek als eerbetoon aan degenen die in 1944 met de Dakota hebben gevlogen.

Dit bijzondere collectiestuk waar vele verhalen achter schuil gaan, kan dan ook gepresenteerd worden aan de bezoekers van het museum.

Bouw Dakota in 1943

Dit vliegtuig werd voor de luchtmacht van de Verenigde Staten gebouwd in december 1943 als een Douglas C-47A-DK met  serienummer 12205. Het vliegtuig kreeg vervolgens het militair serienummer 42- 92408  en werd uitgeleend aan de Royal Air Force en overgebracht naar Engeland als FZ647 “H”.

Inzet Tweede Wereldoorlog

Het vliegtuig werd bekend als een “Dakota Mark 3”. Deze Dakota deed dienst op 5 en 6 juni 1944 als zweefvliegtuig trekker met nummer 512 in ”Operation ‘Coup de Main’ / Operation Tonga”, tijdens de eerste fase van de landingen in Normandië in juni 1944.

Tijdens Market Garden vloog de FZ647 ‘H’ op 18 september van Broadwell Airport in het Verenigd Koninkrijk naar Arnhem. Pilot dakotaH. Chatfield vertrok met 512 Squadron om 11.15 uur en keerde om 15.30 uur veilig terug. Tussen de belangrijkste luchtlandingsoperaties van D-Day, Arnhem en de oversteek van de Rijn door, werden vervoer van gewonden en algemene transport taken uitgevoerd.

De gezamenlijke strijdkrachten beschikten over 1.438 C47 Dakota transportvliegtuigen (1.274 USAAF en 164 RAF) en 321 omgebouwde RAF bommenwerpers. De geallieerde zweefvliegtuigvloot was na Normandië herbouwd totdat het op 16 september bestond uit 2.160 CG-4A Waco zweefvliegtuigen, 916 Airspeed Horsa’s ( 812 RAF en 104 US Army) en 64 GA Hamilcars.

De Verenigde Staten hadden slechts 2.060 piloten beschikbaar voor de zweefvliegtuigen zodat geen enkel toestel een co-piloot had maar in plaats daarvan plaats bood aan een extra passagier.

Parachutisten en Horsa’s

Omdat de C-47’s dienst deden voor het vervoer van de parachutisten en als trekkers voor de zweefvliegtuigen én omdat IX Troop Carrier Command alle transporten voor beide Britse parachute brigades zou verzorgen, kon deze gigantische macht slechts 60% van de grondtroepen in één keer verzorgen.

Deze beperking was de reden voor de beslissing de troepen aanvoer in opeenvolgende dagen te plannen. Negentig procent van de USAAF transporten zouden op de eerste dag parachutisten droppen, met hetzelfde aandeel getrokken zweefvliegtuigen op de tweede dag.

Na het einde van de vijandigheden vloog de Dakota missies in het Midden Oosten alvorens in oktober 1945 naar Egypte te verhuizen en later naar Italië van waar ze diverse routes vloog zoals naar Griekenland, Egypte, Roemenië, Oostenrijk en het Verenigd Koninkrijk. In februari 1946 keerde het toestel terug naar het Verenigd Koninkrijk en na de militaire dienst werd de Dakota gedemilitariseerd.

Na de Tweede Wereldoorlog

Na de demilitarisatie werd ze op 25 juli 1946 verkocht aan THY ( Türk Hava Yollari ) Turkish Airlines als TC-EKE TC-EKE. Hier deed ze 12 jaar trouwe dienst.

In 1958 werd de Dakota verkocht aan Ethiopian Airlines, waar ze zo’n drieëndertig jaar dienst deed, in tijden van oorlog en vrede.dakota Gedurende 1969 werd ze verhuurd aan de Ethiopia-United States Mapping Mission, gestationeerd op het Lidetta Airfield in Ethiopie, om gebruikt te worden bij de luchtfotografie van Ethiopië en Djibouti en was één van de langst in gebruik zijnde DC-3’s van Ethiopian Airlines.

Het vliegtuig werd uiteindelijk in april 1991 verkocht aan het in Swaziland gestationeerde Mozambican Airline, Scan Transportes Aéreos aLs C9-STF. Ze vervoerde voedsel over geheel Mozambique gedurende de verwoestende burgeroorlog, meestal onder commando van wijlen Captain Oscar Hermansson.

Halverwege 1996 werd ze uit dienst genomen, bruikbare componenten werden gedemonteerd (om weer in andere Dakota’s te gebruiken) en later over de weg getransporteerd naar Kaapstad om tentoongesteld te worden.

Daar staat de Dakota momenteel tentoongesteld in de Ratanga Junction in Kaapstad, Zuid Afrika. Het vliegtuig zal van haar huidige locatie worden verwijderd aangezien het thema park in 2018 gaat sluiten.

Sharing the memory of those we have lost, is how we keep them from really losing them…

Aldus Harm bij ‘zijn’ crownfunding op kickstarter

dakota

Bron: Airborne Museum

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen