IDDSI: meer keuze in maaltijden bij patiënten met kauw- en slikklachten

Logopedist Erika Smit met dieetkok Mandy Heijnekamp.
Logopedist Erika Smit met dieetkok Mandy Heijnekamp.
Foto: Ernst-Jan Brouwer

Ziekenhuis Gelderse Vallei start 4 mei met IDDSI, een raamwerk waardoor wereldwijd de definities van de dichtheid van voeding en dranken (consistenties) hetzelfde zijn. Het ziekenhuis loopt hiermee voorop, het is het 3e ziekenhuis in Nederland dat hiermee werkt en het 1e ziekenhuis dat daarbij een uitgebreide menukaart hanteert.

Dit is voor patiënten en zorgverleners zowel fijner als veiliger.

Slikklachten

‘Mensen met slikklachten hebben vaak vloeibaar of aangepast eten nodig, omdat ze het anders niet veilig weg kunnen slikken’, vertelt Erika Smit, logopedist in Ziekenhuis Gelderse Vallei.

‘Daarom zijn er termen om de dichtheid van voeding en dranken aan te geven. De huidige definities leveren veel verwarring op. Wat wij bedoelen met gemalen eten is weer anders dan in bijvoorbeeld het verpleeghuis. Vooral voor patiënten maakt dit het lastig. Iemand mag in het ziekenhuis bijvoorbeeld een gewone boterham eten, terwijl die daarna in het verpleeghuis een gepureerde boterham voorgeschoteld krijgt. Het gaan eten wordt daarmee niet aantrekkelijker. We zijn daarom heel blij dat we naar eenduidige definities gaan. Dat neemt een hoop verwarring weg, zowel nationaal als internationaal. Want ook in een ziekenhuis of zorginstelling in Frankrijk of Australië betekent een bepaald IDDSI-niveau hetzelfde.’

Meer keuze voor patiënten

Het werken met IDDSI zorgt er ook voor dat patiënten met kauw- en slikklachten die opgenomen zijn in Ziekenhuis Gelderse Vallei meer maaltijdkeuzes krijgen.

Logopedist Lydeke Fransen: ‘Eerder werkten we met de categorieën fijngemalen of vladikte, daar komen nu veel meer niveaus in. Daardoor kunnen we patiënten met kauw- en slikklachten in plaats van keuze uit slechts 5 gerechten veel meer maaltijdopties bieden. Als logopedisten werken we nauw samen met de koks uit onze eigen keuken en Sodexo, de leverancier van het maaltijdservicesysteem. Samen kijken we naar de hele menukaart: wat is er mogelijk? Als ziekenhuis hebben we bijzondere aandacht voor voeding, bewegen en slaap. We zetten onder andere in op het aanbieden van lekker en gezond eten omdat dit belangrijk is voor het herstel. Daarbij is zo’n uitgebreide menukaart krijgen voor deze patiëntengroep noodzakelijk. Daar zijn we als ziekenhuis echt uniek in.’

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen