Afval scheiden loont

Foto: Stem van Montferland

Vanaf 1 januari 2017 gaan wij uw huishoudelijk rest-afval en herbruikbare grondstoffen op een andere, meer duurzame manier inzamelen. De gemeenteraad heeft namelijk het nieuwe ‘Afvalbeleidsplan 2016-2020’ vastgesteld.

Betalen per keer

Afval scheiden loont! U krijgt als inwoner namelijk meer invloed op hoeveel u betaalt. Huishoudens die het restafval goed van herbruikbare grondstoffen scheiden, gaan er met het nieuwe systeem financieel op vooruit. Dat blijkt uit de ervaring van andere gemeenten, die al langer met dit systeem werken. Elk huishouden betaalt straks vastrecht. Dit vastrecht is lager dan de huidige afvalstoffenheffing. Daarnaast betaalt u per keer dat u restafval aanbiedt.

Gescheiden grondstoffen aanbieden blijft gratis. Denk aan gft en etensresten, plastic verpakkingen, blik (metalen) en drinkpakken (PMD), papier, glas en textiel. Voor te verbranden restafval betaalt u in 2017 per keer dat u het aanbiedt. Daarom loont het om herbruikbare grondstoffen van het restafval te scheiden: dan houdt u minder restafval over.

Wat verandert er voor u?

Hieronder staan in het kort de veranderingen op een rij.

Soort woning Grondgebonden woning Appartement of bovenwoning
Aanbieden restafval en grondstoffen in 2017 Najaar 2016 ruilen wij de duobak om voor een kliko voor restafval en een kliko voor gft en etensresten. U krijgt de keuze uit een grote kliko (240 liter) of kleine kliko (140 liter). Frequentie inzamelen:

  • gft en etensresten: iedere week, behalve wintermaanden dan 1 keer per maand
  • PMD (verpakkingen): iedere 2 weken
  • restafval: iedere 3 weken
  • papier: iedere maand
Ondergrondse verzamelcontainers met Milieupas. Wij plaatsen 45 extra ondergrondse verzamelcontainers op loopafstand en waar nodig en gewenst (extra) verzamelcontainers voor gft en etensresten. Frequentie inzamelen:

  • PMD (verpakkingen): iedere 2 weken
  • papier: iedere maand
Betalen In plaats van huidige afvalstoffenheffing betaalt ieder huishouden vastrecht. Dit is een lager bedrag. Daarnaast betaat u per keer dat restafval aanbiedt. In plaats van huidige afvalstoffenheffing betaalt ieder huishouden vastrecht. Dit is een lager bedrag. Daarnaast betaalt u per keer dat u restafval aanbiedt.
Kosten aanbieden restafval De definitieve bedragen zijn nog niet bekend. Het wordt ongeveer € 3,- voor een kleine kliko en € 5,- voor een grote kliko. Een chip in de kliko houdt bij hoe vaak u restafval aanbiedt. De definitieve bedragen zijn nog niet bekend. Het wordt ongeveer € 0,50 voor een pedaalemmerzak (30 liter) en € 1,- voor een vuilniszak (60 liter). Met de Milieupas bedient u de ondergrondse verzamelcontainer. Er wordt bijgehouden hoe vaak u restafval aanbiedt.

Voorbereiding in 2016

Nu de gemeenteraad het nieuwe beleid heeft vastgesteld, starten wij met de voorbereidingen. De voorlopige planning is als volgt:

  • Vanaf eerste week april 2016: verordening ter inzage
  • Tot en met week 20 (week van 16 mei): mogelijkheid tot indienen zienswijze op verordening
  • Week van 20 juni 2016 tot eerste week september 2016: inwoners maken een keuze voor een grote kliko (240 liter) of kleine kliko (140 liter) voor restafval en voor gft.
  • Laatste week augustus 2016: start uitbreiding ondergrondse containers
  • Laatste week augustus 2016: start communicatiecampagne
  • Vanaf september/oktober 2016: uitzetten nieuwe kliko’s en ophalen duobakken

Wij kijken ook hoe het dumpen en bijplaatsen van afval voorkomen kan worden. Handhaving maakt hier onderdeel van uit. Voor inwoners die om medische redenen veel afval produceren of veel incontinentiemateriaal gebruiken, worden speciale brengvoorzieningen gerealiseerd zodat zij financieel niet benadeeld worden door het nieuwe systeem.

Waarom doen we dit?

Het belangrijkste doel is om meer grondstoffen te hergebruiken. Dat is goed voor de aarde, want grondstoffen worden schaars en recyclen bespaart kostbare energie. De landelijke overheid heeft vastgesteld dat in 2020 75% van het huishoudelijk afval hergebruikt of gerecycled moet worden. De gemeente Renkum heeft in het coalitieakkoord 2014-2018 de ambitie uitgesproken door al in het jaar 2018 in te zetten op dit scheidingspercentage. Dus 2 jaar eerder dan de landelijke ambitie. Dit betekent dat er jaarlijks nog maar 140 kilo restafval per inwoner naar de verbrandingsoven gaat. Ook voor het milieu loont afval scheiden dus!

Meer informatie

Deze pagina vullen binnenkort aan met veel gestelde vragen en de antwoorden daarop. Ook houden wij u dit hele jaar houden wij u op de hoogte via deze website www.renkum.nl/afvalscheidenloont en via het gemeentenieuws in Hoog en Laag.

Sandra Steeghs, gemeente Renkum

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen