Pas op voor misleidende klusbedrijven en slotenmakers!

08 aug , 12:31 112
Klusjesman TungArt7 Pixabay
TungArt7 Pixabay
Foto ter illustratie

De Fraudehelpdesk ziet een toename van meldingen over misleidende klusjesmannen, slotenmakers en vergelijkbare diensten. Als je hiermee te maken krijgt, loop je het risico achteraf geconfronteerd te worden met onrealistisch hoge bedragen, ook als de klus niet of slecht is uitgevoerd.

Vaak is er daarna geen contact meer mogelijk met het bedrijf.

Meldingen

Veel meldingen gaan over problemen met bijvoorbeeld een wasmachine, riool/toilet of elektra. Ook ontvangt de Fraudehelpdesk klachten over ongediertebestrijders, bedrijven voor waterlekdetectie, installatiebedrijven en dubieuze slotenmakers.

Vaak worden deze bedrijven gevonden via een snelle zoekopdracht op internet. Ze verschijnen bovenaan in de zoekresultaten, zijn 24 uur per dag bereikbaar en bieden directe hulp. Soms wordt zelfs de naam van een bestaand klusbedrijf misbruikt.

Een groot probleem is dat er vooraf geen duidelijke prijsafspraken worden gemaakt. Achteraf krijg je dan te maken met buitensporig hoge kosten, zoals:

  • Extreem hoge voorrijkosten: bijvoorbeeld een reparateur uit Maastricht die naar Groningen komt.
  • Verzonnen complicaties of onderdelen: problemen die er niet zijn of materialen die niet nodig zijn.
  • Onbesproken arbeidskosten: onverwacht hoge uren die nooit zijn afgesproken.

In veel gevallen is de klus slecht of zelfs helemaal niet gedaan, waardoor je probleem blijft bestaan of verergert.

Engelstalige klusjesmannen die bij je aan de deur komen, komen ook met regelmaat voor.

Ongevraagd aanbellen

Bij dakdekkers komt het regelmatig voor dat ze ongevraagd aanbellen. Ze beweren dat er problemen zijn met daken in de buurt en bieden aan dit direct te repareren. Zodra je toestemming geeft om het dak te controleren, blijkt er plotseling ‘heel veel mis’ te zijn. Na de ‘reparatie’ blijkt vaak dat er helemaal niets aan de hand was, of dat de dakdekkers juist schade hebben veroorzaakt.

Deze bedrijven eisen directe betaling. Soms moet je zelfs vooraf tekenen. De betaling verloopt vaak via een betaalverzoek, contant of met een mobiel pinapparaat. Op je bankoverzicht staat dan alleen de naam van een tussenpartij (zoals SumUp), en niet de bedrijfsnaam.

Als je vragen stelt over het hoge bedrag, kun je te maken krijgen met intimiderend gedrag. Veel mensen betalen dan toch uit angst. Achteraf is het meestal onmogelijk nog contact te krijgen met het bedrijf.

Zo voorkom je dat je slachtoffer wordt:

  • Lees altijd reviews: check recensies op meerdere onafhankelijke reviewsites.
  • Controleer het bedrijf: kijk of het gecertificeerd is en of het KvK-nummer klopt (indien mogelijk).
  • Spreek de prijs vooraf schriftelijk af: leg duidelijke afspraken vast op papier.
  • Betaal achteraf met een factuur: betaal pas ná de klus en vraag altijd een factuur.
  • Kies een vertrouwd bedrijf: schakel bij voorkeur een bedrijf in waar je zelf, of mensen in je omgeving, goede ervaringen mee hebben.
2025 07 02 17h29 26