In 2020 zijn in het verkeer ongeveer 12.000
fietsers gewond geraakt. Dat meldt het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (
SWOV ). Dat is een lichte daling ten opzichte van 2019, toen er 14.000 fietsers gewond raakten. De
Fietsersbond slaat alsnog alarm, omdat de echte cijfers waarschijnlijk een stuk hoger liggen en de daling vooral wordt veroorzaakt door de lockdown-maatregelen van vorig jaar. Directeur Esther van Garderen: “De tijd van beloftes is voorbij, er is echt actie nodig.”
In september concludeerde
VeiligheidNL dat het aantal gewonde fietsers zeker drie keer hoger ligt dan de huidige cijfers laten zien. Dat zou voor 2020 betekenen dat het aantal gewonden uitkomt op ongeveer 35.000. Dat is onacceptabel voor de Fietsersbond. “Zeker in deze tijd waarin de ziekenhuizen het al moeilijk genoeg hebben, heeft de overheid een morele plicht om het aantal gewonden in het verkeer zoveel mogelijk te beperken. Er is veel extra geld nodig, maar het gaat ook om daden.”
Tien punten
De Fietsersbond heeft een top 10 van maatregelen opgesteld waarmee de verkeersveiligheid voor fietsers snel moet verbeteren. Het eerste en belangrijkste punt daarop is het omlaag brengen van de maximumsnelheid voor auto’s naar 30 en 60 km/uur. Esther van Garderen: “Het is heel simpel: lagere snelheden zorgen voor minder ernstige ongevallen, daar is iedereen het over eens. De Tweede Kamer heeft zich hier al voor uitgesproken, maar het nemen van concrete maatregelen gaat veel te langzaam. Rond basisscholen is dat heel zichtbaar, waar ouders uit angst dat hun kind wordt aangereden, maar met de auto gaan en daarmee het probleem onbedoeld juist vergroten.”
De top tien is:
- Snelheid auto’s omlaag brengen Minder vaart redt levens. Auto’s moeten minder snel gaan rijden.
- Fietspaden beter inrichten door bredere paden zonder paaltjes en met goede markering.
- Verkeersstromen ontvlechten, laat fietsers en gemotoriseerd verkeer elkaar minder tegenkomen.
- Autodruk verminderen door ontmoediging autoverkeer, onder meer door een verbod rondom scholen.
- Inrichten voor iedereen, Maak de straat veilig voor jong en oud.
- Beter onderhoud, Minder gaten in de weg, gladheid goed bestrijden.
- Ruimer inhalen, auto’s moeten meer ruimte nemen bij het inhalen van fietsers.
- Duidelijker richtlijnen voor inrichting. De huidige richtlijnen zijn te vrijblijvend. Maak ze belangrijker en vrij toegankelijk.
- Bewust zijn van ongevallen. Meer onderzoek naar ongevallen en meer aandacht voor de veroorzakers.
- Fietsvaardigheid vergroten. Iedereen heeft recht op fietseducatie en een goed uitgeruste fiets.
verwacht dat deze punten flink zullen bijdragen aan de reductie van het aantal verkeersongevallen. In 2022 besteedt de organisatie veel aandacht aan verkeersveiligheid.
♦♦♦
Adverteren op
Renkum.nieuws.nl ? Onze bezoekersaantallen blijven stijgen, wat onder andere goed is voor de zichtbaarheid van onze adverteerders. Wil jij je naamsbekendheid vergroten? Neem dan voor adverteren contact op met Dolf Verschuren via de telefoon: 06 – 4025 3846 of via de mail:
[email protected] . De redactie is te bereiken via
[email protected] .