Volgens de NIPW hebben campagnes voor inbraakpreventie veel nut

03 jun 2017, 15:05 112
campagnes nipw
NIPW
Volgens de Stichting Nationale Inbraakpreventie Weken (NIPW) denken Nederlanders denken beter na en nemen maatregelen om inbraak te voorkomen. De campagnes die zij jaarlijks houden hebben volgens hen dus veel nut.
Van de bijna 95% van de Nederlanders die beveiligingsmaatregelen trof, hebben de meesten hun gedrag aangepast.

Beter opletten

Zo zegt drie kwart beter te letten op het afsluiten van deuren (76%) en ramen (71%), de helft laat de verlichting branden wanneer het donker wordt, ook als er niemand thuis is (50%) en vier op de tien bergen hun spullen beter en/of vaker uit het zicht op (39%). Dit blijkt uit jaarlijks onderzoek onder 822 respondenten door de stichting Nationale Inbraak Preventieweken (NIPW).
Bijna een derde van de Nederlanders die hun huis hebben beveiligd, gaat een stap verder door betere sloten op deuren (32%) en ramen (30%) te plaatsen. Ook plaatsen de mensen die actie ondernemen dievenklauwen in deuren (27%) en ramen (27%) en afsluitbare grendels op ramen (27%). Vooral 60-plussers troffen deze meer rigoureuze beveiligingsmaatregelen.
Sommige Nederlanders komen in actie omdat zij eerder te maken hebben gehad met inbraak in hun woning. Uit onderzoek blijkt dat ruim 75% van de slachtoffers van een inbraak maatregelen treft om hun huis veiliger te maken.

Campagnes

Ook werpen campagnes over inbraakpreventie hun vruchten af, stelt voorzitter Coen Staal van NIPW. Hij wijst erop dat uit onderzoek blijkt dat 86% weleens iets in de media heeft gelezen, gezien of gehoord over inbraakpreventie waarvan NIPW de bron was. Daarnaast heeft 15% aan de hand van die berichten maatregelen getroffen en bijna de helft (53%) zegt daarover na te denken.
Staal: "We merken dat we als stichting inmiddels landelijke bekendheid genieten als onafhankelijk expert op het gebied van inbraakpreventie. De afgelopen drie jaar hebben we veel onderzoek gedaan en de resultaten hiervan via de media gedeeld."
"Doordat we als enige organisatie belangrijke gegevens hebben verzameld over inbraak­plaatsen en -methoden en de gevolgen van een inbraak voor de slachtoffers, hoeven we niet te gissen of op ons gevoel af te gaan. We hebben de beschikking over betrouwbare feiten."

De stichting Nationale Inbraakpreventie Weken

Stichting NIPW doet onderzoek in het kader van de voorjaarscampagne van de Nationale Inbraakpreventie Weken. De stichting is een publiek private samenwerking met als doel woningbezitters meer bewust te maken van het belang van inbraakpreventie. De stichting wil bijdragen aan het verlagen van het aantal inbraken en inbraakpogingen naar 60.000 in 2017.
De stichting voert tweemaal per jaar campagne, in het voor- en in het najaar. In de stichting zijn verschillende partijen vertegenwoordigd, waaronder het Verbond van Verzekeraars en SecuProducts, Nemef/Assa Abloy en Nauta Veilig, alle bedrijven gespecialiseerd in inbraakpreventie. De stichting wordt ondersteund door het ministerie van Veiligheid en Justitie.