Uitstel spooronderdoorgang Wolfheze door stikstof

Foto: Renkum Nieuws

Wolfheze – Het project voor de spoorwegonderdoorgang heeft vertraging opgelopen. Door de problematiek rond stikstof en de stijgende bouwkosten gaat het project zeker een jaar later van start.

De aannemer heeft meer voorbereidings- én uitvoeringstijd nodig om de plannen zonder stikstofuitstoot te kunnen uitvoeren.

Emissieloos bouwen moeilijk, maar niet onmogelijk

Wolfheze is omringd door Natura2000-gebied. Om aan de stikstofnormen te voldoen, moet de onderdoorgang nagenoeg emissieloos – dus zonder uitstoot van stikstof – gebeuren. Dat gaat om de volledige bouw, tot en met het bouwverkeer aan toe. Dat is een lastige opgave, maar met elektrisch bouwen kan het.

Elektrisch bouwen wijkt af van gebruikelijke processen en methoden. Elektrisch materieel heeft een lagere capaciteit, waardoor de planning van de werkzaamheden – berekend op de ‘oude’ methoden – ook verruimd moet worden. En dat betekent langere treinvrije periodes, met langer overlast voor de omgeving en reizigers. Voor elektrisch bouwen zijn daarnaast ook veel aanpassingen nodig op
de bouwplaats, zoals laadinfrastructuur en voedingsaansluitingen. Daarbij speelt de steeds beperktere capaciteit van het stroomnetwerk ook een rol.

Voor de kleine hoeveelheid stikstof die mogelijk toch vrijkomt, doet de gemeente een beroep op de Gelderse Stikstofbank.

Kosten vallen ook hoger uit

De oorspronkelijke kosten waren geraamd op 30,8 miljoen euro. Door een forse prijsindexatie van de laatste twee jaren (door inflatie en toenemende bouwkosten), is dat nu bijgesteld naar 37,5 miljoen euro, een toename van 6,8 miljoen. Door de gevolgen van emissieloos bouwen voor de voorbereidingstijd, bouwtijd en wijzigingen in methoden en materiaal, is de verwachting dat de kosten nog eens 3 tot 4 miljoen euro hoger uitvallen.

ProRail is verantwoordelijk voor de kosten van het spoorse deel, het Rijk en de gemeente Renkum beide voor 50% voor het overige deel van het project.

Nog geen subsidie vanuit Europa

Begin dit jaar is er voor dit project een subsidieverzoek ingediend bij de Europese Unie. De aanvraag betrof een verzoek om een bijdrage vanuit Connecting Europe Facility (CEF) Transport, een financieringsinstrument van de Europese Unie voor meer groei, banen en concurrentie vermogen. De Europese Unie stimuleert zo gerichte investeringen die de ontwikkeling van goede trans-Europese transportnetwerken ondersteunen. De aanvraag betrof een bedrag van ruim 8 miljoen euro. Hoewel de aanvraag als zeer kansrijk werd geacht, is de aanvraag helaas niet toegekend.

Voor het de totale CEF-pot van 1,6 miljard euro, is voor een totaal van 8,37 miljard euro aangevraagd. De Commissie heeft hierdoor ook goede projecten moeten teleurstellen. In de beoordeling van het project in Wolfheze is de commissie ook zeer positief over de plannen. Daarom wordt nu in gesprek gegaan met de Europese Commissie of een herindiening mogelijk en kansrijk is.

Gemeente, ProRail en ministerie gaan in gesprek

Door de hoge kosten en het uitblijven van de subsidie, is er op dit moment niet genoeg geld om de aanbesteding te kunnen starten. Op korte termijn gaan de gemeente, ProRail en het ministerie in gesprek om de situatie te bespreken.

Wethouder Marinka Mulder laat weten dat de tunnel er hoe dan ook komt. “Daarvoor is de tunnel te belangrijk. Voor het dorp en voor de veiligheid. Dat het langer duurt is geen fijn nieuws voor het dorp en voor alle betrokkenen. Maar die tunnel komt er wat ons betreft.”

♦♦♦

Renkum.nieuws.nl richt zich op berichtgeving op lokaal niveau. Onze bezoekersaantallen blijven stijgen, wat onder andere goed is voor de zichtbaarheid van onze adverteerders. Wil jij je naamsbekendheid vergroten?

Wij denken graag met je mee om de reclame-euro zo optimaal mogelijk te besteden. Door lokaal te adverteren op Renkum Nieuws tegen een concurrerende prijs! Neem contact op met Dolf Verschuren via de telefoon: 06 – 4025 3846 of mail: [email protected].

De redactie is te bereiken via [email protected].

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen