15e editie Gouden Windei in het teken van krimpflatie en beknibbelflatie

26 nov , 6:45 Nieuws
gouden windei 2024
Foodwatch
De genomineerden van 2024
Voedselwaakhond Foodwatch heeft de genomineerden voor het Gouden Windei bekendgemaakt: de prijs voor het meest misleidende voedselproduct van het jaar. Albert Heijn, Liga, Knorr, Danerolles, Hertog IJs, Nescafé en Milka zijn de zeven kanshebbers.
Vanaf vandaag mag het Nederlandse publiek stemmen om het meest misleidende voedingsmiddel van 2024 te kiezen. Het product dat de meeste stemmen krijgt, wint dit jaar het Gouden Windei: de prijs die geen enkele voedselfabrikant wil. Foodwatch vraagt met de verkiezing aandacht voor misleidende verpakkingen en etiketten die voedselfabrikanten structureel gebruiken om hun producten te verkopen. Dit jaar staat de verkiezing in het teken van krimpflatie en beknibbelflatie.
Een Gouden Windei-nominatie is vaak aanleiding voor producenten om hun product of verpakking aan te passen, maar het grote probleem blijft. Frank Lindner, campagneleider bij Foodwatch: "Het wordt de industrie te makkelijk gemaakt om consumenten te misleiden en gaat daarbij continu over de grens van het toelaatbare. Krimpflatie en beknibbelflatie zijn misleidende trucs die worden gebruikt door fabrikanten om dezelfde of een hogere prijs te vragen voor minder inhoud en/of mindere kwaliteit. Consumenten krijgen zo zonder het te merken minder product of een slechter product dan voorheen. Door dit soort gevoelsmatige misleiding aan de kaak te stellen, willen we eerlijkheid in de supermarkt bevorderen en fabrikanten aansporen om transparanter te zijn."

AH Lekkerbekjes

Albert Heijn is dit jaar genomineerd met AH Lekkerbekjes uit de diepvries. Het ongemerkt verlagen van het visgehalte van 75% naar 55% koolvis en het dikker maken van de korst zorgt ervoor dat consumenten minder vis voor hun geld krijgen, terwijl ze denken een volwaardig product te kopen.

Liga Repen Noten Amandel & Pinda

De Liga Repen Noten Amandel & Pinda van fabrikant Mondelez maken kans op de prijs, omdat deze repen lichter zijn geworden (van 40 naar 35 gram per reep) en je portemonnee door de enorme prijsstijging van haast 45% per kilo hier ook flink van afvalt. Krimpflatie in optima forma.

Danerolles Pains au Chocolat

Luxe uitpakken bij het ontbijt? Uitgekleed worden bij het boodschappen doen! 'New recipe' staat er op de verpakking van Danerolles Pains au Chocolat. Dat betekent in werkelijkheid: minder chocolade, geen boterconcentraat meer en nog maar zes broodjes in een verpakking in plaats van acht.

Nescafé Farmers Origin India koffiecapsules

Minder én goedkopere koffie in je cups. Nestlé bewijst met deze Nescafé Farmers Origin India koffiecapsules dat ze beknibbelflatie en krimpflatie dondersgoed snappen. De inhoud per cupje is afgenomen van 53 gram naar 44 gram. En in plaats van 100% arabica is er nu een mix van arabica- en goedkopere robusta-bonen. De prijs voor 10 cups is gelijk gebleven.

Knorr Veggie Wraps Wortel

Knorr Veggie Wraps Wortel zijn eerder dit jaar een stuk kleiner geworden. De nieuwe kiloprijs is echter gestegen naar 11,00 euro ten opzichte van 8,27 euro. Dit trekt de transparantie en eerlijkheid van de prijs van dit Unilever-product ernstig in twijfel.

Milka Choco Sensation cookies

'Nu mét palmolie voor die bittere smaak van ontbossing' had er op de verpakking kunnen staan. Het stilzwijgend vervangen van zonnebloemolie voor goedkopere, ongezondere en minder duurzame palmolie in Milka Choco Sensation cookies is misleidend te noemen van fabrikant Mondelez.

Hertog IJssalon Citroentaart Merinque

Het verlagen van de inhoud van Hertog IJssalon Citroentaart Meringue van 900 ml naar 825 ml betekent dat consumenten minder product krijgen voor hun geld. Er zitten tegenwoordig nog maar 8 porties in een verpakking in plaats van 9. Bovendien is de literprijs van 5,50 euro naar 6,05 euro verhoogd. Dat is pas zuur van Unilever!

Honderden klachten

Foodwatch ontvangt jaarlijks honderden klachten van teleurgestelde consumenten die zich bedrogen voelen in de supermarkt. Hieruit worden de kandidaten voor het Gouden Windei geselecteerd. De genomineerden, die het veel te bont maken, worden op basis van deze meldingen en marktonderzoek van de voedselwaakhond geselecteerd.
Iedereen die mee wil doen aan de verkiezing om het Gouden Windei kan vanaf nu stemmen via goudenwindei.nl.

♦♦♦

  • Blijf op de hoogte via Facebook, Instagram  of via de nieuwsbrief, inschrijven onderaan de pagina.
  • Lokaal (pers)bericht of evenement insturen? Dat kan via [email protected]
Renkum.nieuws.nl richt zich op berichtgeving op lokaal niveau. Onze bezoekersaantallen blijven stijgen, wat onder andere goed is voor de zichtbaarheid van onze adverteerders. Wil jij je naamsbekendheid vergroten?
Wij denken graag met je mee om de reclame-euro zo optimaal mogelijk te besteden. Door lokaal te adverteren op Renkum Nieuws tegen een concurrerende prijs! Neem contact op met Dolf Verschuren via de telefoon: 06 – 4025 3846 of mail: [email protected].
De nieuwsredactie is te bereiken via [email protected].