Horsa Glider Project afgerond, nu die 25.000 boekjes nog kwijt

Foto: Wiljo Pas

Oosterbeek – De gemeente Renkum en de stichting BWO2EG zijn overheen gekomen dat de financiële zaken van het Horsa Project nu zijn afgerond.

“Klopt. Maar we hebben tot op heden de € 10.000 euro nog niet ontvangen en in mijn garage staan nog steeds twee pallets met zo’n 25.000 Horsa boekjes!”

25.000?

“Ja zoiets, heb ze niet geteld.” Wiljo Pas, voorzitter van de stichting BWO2EG lacht maar die verstomd meteen weer “30.000 boekjes waren er besteld en afgeleverd, daar zijn deze nog van over. Twee pallets vol en ze staan me in weg.”

Vorig jaar waren ze gewild, die boekjes waarin het verhaal van het Glider Pilot Regiment en de gliderpiloten verteld wordt. Ze lagen destijds onder andere in de tent en nu zijn er nog zoveel over? Hoe kan dat nou?

boekjes“Heel eenvoudig,” zegt Wiljo “Er zijn er zoveel besteld omdat ze als entreebewijs zouden dienen bij de tent waar de Horsa Glider was opgesteld in september 2019.”

Toch werd er geen entree geheven vorig jaar, de tent was voor iedereen toegankelijk. In de één na laatste Oosterbeek Beleeft stond het nog vermeld: ‘Het boekje kost 2 euro en wordt verkocht bij de entree van de hangar waar het vliegtuig staat en is tevens entreebewijs.’

Dat ging anders

De stichting dacht niet alleen kostendrukkend vorig jaar maar ook kostendekkend. Er werden mooie full-colour boekjes gedrukt met het verhaal van de gliderpiloten en hun regiment. Voorzien van foto’s, QR-codes, Nederlandse en Engelse werden er gedrukt. Iedere bezoeker zou namelijk entree gaan betalen zo was overeen gekomen met de gemeente. 2 euro, niet meer. Hiermee kon kostendekkend worden gewerkt

De gemeente wilde zelf ook een aantal boekjes en een groot deel zou naar alle scholen gaan ter educatie. De gemeente wist wel een drukker. De stichting wist een ander, die leverde niet alleen veel goedkoper, ook sneller.

“Drie weken werk zat er in voor de samenstelling, er werden er 30.000 van gedrukt, Nederlands en Engelstalige. Maar ineens trok de gemeente dat besluit terug, terwijl de boekjes al waren bezorgd. Het mocht niet van defensie, zei de burgemeester in een gesprek met onze secretaris van de stichting, Ivar Goedings”.

“Maar defensie wist van niks en had daar bij latere navraag, ook niets op tegen. En waarom zouden ze, het was hun evenement niet, al zou de Horsa Glider natuurlijk nooit in elkaar hebben gezeten zonder hen!”

Doordat er helemaal geen entree werd geheven waardoor de boekjes er snel doorheen zouden zijn geweest (ca 50.000 bezoekers zou de Horsa getrokken hebben), zijn er gedurende het evenement ‘maar’ zo’n 1.000 uitgedeeld of verkocht. En 30.000 bezoekers hadden ook 60.000 euro kunnen genereren.

“Daar word ik ik niet zo vrolijk van.” zegt voorzitter Pas terwijl secretaris Goedings instemmend knikt. “Die boekjes zijn feitelijk betaald door de Renkumse inwoner. Het hele project had geld kunnen opbrengen, had niet zo gehoeven en wij hadden niet hoeven blijven zitten met 25.000 boekjes. Gooi maar weg zeiden ze bij de gemeente. Nou, dat gaan we dus niet doen.”

Wat dan? 

“Aangezien de boekjes met gemeenschapsgeld betaald zijn, gaan ze daar naar terug. We hebben ze naar een aantal musea gebracht. Daarnaast zijn er duizenden boekjes verspreid in horecagelegenheden en winkels van de Renkumse ondernemers. En daar zijn ze dan voor iedereen te verkrijgen. Zodat zij ook een beetje aanloop krijgen in deze moeilijke tijd.”

En op het gemeentehuis? “Nee, daar niet, de gemeente wilde geen boekjes meer.”

Klik hier voor de lijst met ondernemers waar de Horsa boekjes liggen

X

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden