Voor het eerst stuurde Parenco op donderdag 28 juni een vracht papier vanuit haar eigen binnenhaven per vrachtschip naar Engeland. Het omarmen van de scheepvaart is een logische stap in het proces van verdere verduurzaming van Parenco.
Dankzij 36 afvaarten per jaar zijn er 1.875 vrachtwagenritten minder nodig.
De afgelopen maanden maakte Parenco de eigen binnenhaven gereed om zeewaardige vrachtschepen te ontvangen. Via de haven werd al oud papier met binnenschepen aangevoerd en met deze ontwikkeling kan Parenco de scheepvaart volledig omarmen.
“Deze cirkel is nu ook rond. Onze grondstof is 100% oud papier dat per binnenschip wordt aangevoerd. Nu kan het ook als nieuw papier weer per schip richting onze klanten”, licht Raymond Jolink, directeur van Parenco, toe.
Jaarlijks zal Parenco in totaal ongeveer 45 duizend ton papier per schip naar Engeland vervoeren. Voorheen waren hier 1.875 vrachtwagenritten voor nodig.
Na de overtocht kunnen de schepen direct bij het Britse magazijn uitladen, een tussenstop is niet nodig. Vanuit het magazijn vinden de rollen papier hun weg naar klanten op de Engelse markt.
Jolink: “Het is prachtig om te zien dat we onze eigen binnenhaven nu kunnen gebruiken om ons papier naar Engeland te vervoeren. Hierdoor zijn minder vrachtwagens nodig. Dat betekent winst voor het milieu en we ontlasten het verkeer in onze directe omgeving.”
Parenco streeft een circulaire economie en duurzaam ondernemen na. Voor het maken van hun producten gebruikt ze dan ook enkel gerecycled papier.
Om te voorzien in een fors deel van hun energiebehoefte gebruikt Parenco een biomassa- en biogascentrale en ze onderzoekt ook andere alternatieven, zoals geothermie.
Daarnaast kijkt Parenco naar alle processen waarmee ze de impact op de omgeving kan verminderen. Het omarmen van de scheepvaart is daarin een logische ontwikkeling.