Een rustig bospaadje, een park zonder verlichting of een tunnel in het buitengebied, plekken waar de meeste mensen liever niet
fietsen in het donker. In een verkennend onderzoek van de
Fietsersbond geeft slechts 12% van de respondenten aan zich nooit onveilig te voelen tijdens een fietsrit in het donker.
Bij vrouwen komt een gevoel van onveiligheid op de fiets in het donker vaker voor dan bij mannen. Van de mensen die zegt nooit in het donker te fietsen, zegt ruim de helft dat te doen omdat zij zich onveilig voelen. De fietsersbond deed onderzoek.
Fietsers zeggen in een onderzoek zich in het donker het meest onveilig te voelen in het buitengebied (55%), in of rondom tunnels (49%), in parken zonder verlichting (48%) en in bosrijk gebied (43%). Ze zijn vooral bang om aangereden (56%) of om lastig gevallen te worden (55%) tijdens hun fietsrit in het donker. Eenderde heeft wel eens te maken (gehad) met straatintimidatie op de fiets in het donker.
Straatintimidatie
De meest voorkomende vormen van straatintimidatie waarmee zij te maken kregen zijn: nageroepen worden, nagestaard worden of zich bekeken voelen of anderen die de weg blokkeerden. Een vijfde van de mannen krijgt wel eens te maken met straatintimidatie tijdens een donkere fietsrit, ten opzichte van meer dan twee vijfde van de vrouwen.
Een respondent zegt: “Het ligt meestal niet aan de locatie, maar meer aan groepen mensen waar ik me niet fijn bij voel. Bijvoorbeeld voetbalsupporters, of hangjeugd ’s nachts".
“Er is weinig onderzoek gedaan naar het gevoel van veiligheid tijdens het fietsen in het donker. Terwijl we merken dat dit juist de gemoederen bezig houdt”, zegt Karlijn Janssen van de Fietsersbond. “We willen meer aandacht voor het thema fietsen in het donker en sociale veiligheid. Met het onderzoek en de Meefietslijn zetten we zelf de eerste stap.”
Ogen op straat
Fietsers nemen zelf ook maatregelen om zich prettiger te voelen voordat ze op de fiets stappen. Goede fietsverlichting (82%), sneller fietsen (32%) en samen fietsen of een andere route nemen (beide 28%) zijn de belangrijkste maatregelen. Daarnaast grijpt de jongere leeftijdscategorie vaker naar de telefoon om zich veiliger te voelen, door een appje te sturen voor of na het fietsen of iemand te bellen onderweg.
Een respondent zegt aan altijd gewapend met “een spuitbusje sterke haarlak” op pad te gaan en een ander bedekt het hoofd “zodat je niet direct kunt zien of ik een man of vrouw ben”.
Opvallend genoeg zijn er weinig verschillen op het gebied van ervaren onveiligheid tussen mensen die in de stad wonen en mensen die op het platteland wonen.
De Fietsersbond besteedt ook in 2023 meer aandacht aan het thema (ervaren) sociale
veiligheid tijdens het fietsen in het donker. "Het is van belang om te onderzoeken welke beleidsmaatregelen het meest effectief zijn om de ervaren veiligheid op de fiets te vergroten," zegt Ross Goorden van de Fietsersbond. Heel belangrijk is dat fietspaden in het zicht liggen. ‘Ogen op straat’, heet dat. Dat betekent bijvoorbeeld dat een fietspad in het donker veiliger voelt als het langs de voorkant van de huizen loopt en niet langs de tuinen en schuren.
Aanbevelingen voor wegbeheerders
“Op basis van het onderzoek en gesprekken met experts kunnen we al enkele aanbevelingen doen voor wegbeheerders. Zorg bijvoorbeeld bij de aanleg, vernieuwing en verbetering van het fietsroutenetwerk voor ogen op straat en zoveel mogelijk goede (en diervriendelijke) verlichting. Zorg ook dat fietsers de weg waar ze op fietsen goed kunnen zien. Het geeft zekerheid als je weet hoe de weg verder loopt."
"We hopen dat aandacht voor sociale veiligheid expliciet opgenomen wordt in beleidstrajecten rondom mobiliteit én in aanbestedingen en uitvoering van fietsprojecten.”
Meefietslijn
Om meer aandacht te vragen voor het thema houdt de Fietsersbond sinds 2020 een
Meefietslijn, bedacht door social designers Lisa Strijbosch en Maartje de Goede. Tijdens speciale Meefietslijnavonden is het voor fietsers mogelijk om telefonisch te worden vergezeld. De Meefietslijn gaat samen met fietsers het gesprek aan over sociale veiligheid op de fiets, met daarbij de focus op fietsen in het donker.
Tips voor fietsen in het donker
Als fietser kun je ook al veel doen om je fietsrit door het donker een stuk prettiger te maken. Zorg dat je zelf goed zichtbaar bent met goede verlichting. Laat mensen weten dat je onderweg bent, of dat je goed bent aangekomen. Probeer met iemand samen te fietsen of bel met iemand tijdens het fietsen (handsfree en gebruik 1 oortje, zodat je ook het omgevingsgeluid goed hoort).
Ben op de hoogte van de route die je gaat fietsen, pas deze aan en fiets om als je de route in het donker niet prettig vindt.
♦♦♦
Renkum.nieuws.nl richt zich op berichtgeving op lokaal niveau. Onze bezoekersaantallen blijven stijgen, wat onder andere goed is voor de zichtbaarheid van onze adverteerders. Wil jij je naamsbekendheid vergroten?
Wij denken graag met je mee om de reclame-euro zo optimaal mogelijk te besteden. Door lokaal te adverteren op Renkum Nieuws tegen een concurrerende prijs! Neem contact op met Dolf Verschuren via de telefoon: 06 – 4025 3846 of via de mail:
[email protected] .
De redactie is te bereiken via
[email protected] .