Op vrijdag 6 november vond de kiellegging van de nieuw te bouwen elektrische
voetveer plaats bij scheepswerf Sepers in Dreumel. Enige tijd geleden heeft
Uit®waarde kenbaar gemaakt haar verenvloot te willen gaan verduurzamen.
Hierbij is gekozen allereerst een emissieloze veerpont te ontwikkelingen voor de veerverbindingen met maximaal 12 passagiers.
Schetsontwerp
Samen met Marin uit Wageningen en Huisman Etech uit Druten is een schetsontwerp ontwikkeld van een elektrisch aangedreven veerpont die qua accucapaciteit modulair uitgebreid kan worden. Het is een veerpont voorzien van laadklep, maar die ook als zijlader kan worden ingezet. Hiermee is een standaard-veerpont ontwikkeld die overal in Nederland maar ook daarbuiten ingezet kan worden.
De veerpont wordt aangedreven middels een 25kWh elektromotor die haar vermogen haalt uit twee accu’s met een gezamenlijke netto capaciteit van 65kWh. De accu’s worden ’s-nachts opgeladen middels een walaansluiting. Overdag worden ze gevoed door 16 zonnepanelen op het dak van de overkapping.
Het schetsontwerp is uitgewerkt door het gerenommeerde nautisch architectenbureau Van Oossanen uit Wageningen. In september jongsleden is opdracht verleend aan scheepswerf Sepers Group bv uit Heerewaarden voor de bouw van het schip waarbij de elektrotechnische aansturing en aandrijving verzorgd wordt door Huisman Etech.
Opladen bij Smurfit Kappa Parenco
In samenspraak met de gemeenten Overbetuwe en Renkum is besloten het eerste elektrische voetveer met ingang van het nieuwe vaarseizoen te laten gaan varen tussen Renkum en Heteren. Het voetveer zal ’s nachts worden opgeladen bij Smurfit Kappa Parenco in Renkum die enthousiast haar volledige medewerking heeft verleend.
Het schip zal 1 maart 2021 worden opgeleverd.