Het kan zijn dat er binnen een organisatie van de overheid een fout staat in persoonlijke gegevens. Maar wat doe je als je die fout ontdekt? Waar moet je dan aankloppen? Burgers, bedrijven en overheidsorganisaties kunnen nu terecht bij het Meldpunt Fouten in Overheidsorganisaties (MFO).
Daar bieden ze hulp om correcties gedaan te krijgen.
Dit gebeurt niet meteen. Als je een fout ontdekt in je gegevens, moet je dat in eerste instantie zelf laten aanpassen bij de betreffende organisatie. Dat kan echter lastig zijn. Ook als er meerdere organisaties bij betrokken zijn kan dit een moeilijke kwestie worden. In dat geval biedt het MFO hulp. Het MFO heeft een uitgebreid takenpakket:
Het MFO werkt samen met de melder en alle betrokken organisaties. Dit wordt gedaan zolang als het duurt om alle gegevens weer kloppend te krijgen. Het nieuwe loket beheert de opgedane kennis en deelt deze met andere overheidsorganisaties. Ook ondersteunt het MFO overheidsorganisaties met advies en coördinerende werkzaamheden, bijvoorbeeld wanneer het voor een organisatie niet of bijna niet mogelijk blijkt de onjuiste gegevens aan te passen.