Politie waarschuwt voor telefonische helpdeskfraudeurs

17 aug 2023, 15:38 Nieuws
gerd altmann via pixabay
Gerd Altmann via Pixabay

In de regio krijgt de politie verschillende meldingen van mensen die worden benaderd door zogenaamde politieagenten. Dit gebeurd vaak telefonisch.

Het potentiële slachtoffer krijgt slinkse vragen over de beveiliging van de woning en uiteindelijk over waardevolle spullen in huis, zoals sieraden. Vanzelfsprekend heb je geen agent, maar een notoire oplichter aan de telefoon.

Let op: Oplichting!

De politie belt nooit met dergelijke verzoeken! De oplichting valt in een lang rijtje mogelijkheden voor telefonische helpdeskfraudeurs. De ene keer doen ze alsof ze van de bank zijn, maar in dit geval doen ze zich dus voor als agent. Praat er daarnaast over met bijvoorbeeld je (groot)ouders. Zo zorgt de politie samen met jou voor dat deze slinkse criminelen geen slachtoffers kunnen maken.

Toch slachtoffer? Niets om je voor te schamen! Criminelen weten vaak veel over je doordat ze bijvoorbeeld beschikken over privégegevens uit dataleks. Neem dan ook altijd contact met de politie op!

Telefonische helpdeskfraude

Telefonische helpdeskfraude is een vorm van cybercrime waarbij er contact plaatsvindt met iemand die zich voordoet als medewerker van Microsoft of een ander softwarebedrijf. Bijvoorbeeld een ‘security-expert’ of ‘technician’. Tijdens het contact zegt de crimineel dat er problemen op uw computer zijn ontdekt en zal aandringen op snelle maatregelen om het bestaande probleem te verhelpen en grote(re) problemen te voorkomen. De crimineel is bereid om tegen betaling de zogenaamde problemen te verhelpen. Telefonische helpdeskfraude is een criminaliteitsvorm die nog altijd veel slachtoffers maakt. Slachtoffers lijken willekeurig gekozen te worden.

Zo herken je telefonische helpdeskfraude

Opeens gebeld:

Je wordt gebeld door iemand die zich voordoet als medewerker (bijvoorbeeld een ‘security-expert’ of ‘technician’) van Microsoft of een ander softwarebedrijf. In het gesprek wil de crimineel je doen geloven dat er problemen op jouw computer zijn ontdekt, zoals virussen, hackers, verlopen licenties of verouderde software. De crimineel zegt deze problemen (tegen betaling) te kunnen oplossen.

Helpdesknummer opgezocht:

Je hebt het Nederlandse telefoonnummer van een helpdesk van bijvoorbeeld Gmail, Outlook, Microsoft of een ander softwarebedrijf opgezocht. Wanneer je dit telefoonnummer belt, krijgt je een persoon aan de telefoon die zich voordoet als medewerker van dit bedrijf en word je gevraagd wat het probleem is. De vaak Engelstalige crimineel zegt jouw probleem (tegen betaling) te kunnen oplossen.

Pop-up in beeldscherm:

Je krijgt een pop-up te zien in uw beeldscherm, met hierin de boodschap dat jouw computer is geïnfecteerd met een virus en/of dat jouw bestanden zijn versleuteld. Je wordt gevraagd een (vaak) Nederlands telefoonnummer te bellen. De vaak Engelstalige crimineel zegt jouw computerproblemen (tegen betaling) te kunnen oplossen.

Zo werkt telefonische helpdeskfraude

  • In de meeste gevallen krijgt je een (soms gebrekkig) Engelssprekende persoon aan de telefoon. Hij of zij vertelt je dat er problemen zijn met jouw computer. Of vraagt je in het geval dat je zelf een helpdesknummer heeft gebeld wat het probleem is. Het kan zijn dat de medewerker jou zijn medewerkersgegevens geeft en/of je doorverbindt naar een andere collega die je gaat helpen.
  • Het kan dat de oplichter jou gedurende het gesprek foutmeldingen op jouw computer laat zien. Dit zijn geen echte fouten, maar normale kenmerken binnen een besturingssysteem.
  • Ook zal de oplichter jou vragen om software te installeren waarmee hij met je mee kan kijken in jouw computer en/of toestemming te geven tot het verkrijgen van toegang tot jouw computer.
  • Tot slot komt het moment van afrekenen. Een eventuele betaling voor de ‘hulp’ kan op verschillende manieren plaatsvinden. Zo kan je worden gevraagd tegoedkaarten te kopen en codes hiervan door te geven in ruil voor software, licenties of het verhelpen van het probleem. Ook kan je worden verzocht in te loggen in jouw internetbankieromgeving om geld over te maken. Vaak verhoogt de oplichter het bedrag ongemerkt tijdens het betaalproces. Achteraf blijkt dan dat er ongewenst meer geld van jouw bankrekening is afgeschreven.

Voorkom dat je slachtoffer wordt!

Dit kunt je doen om ervoor te zorgen dat je geen slachtoffer wordt:

  1. Heb je een Engelstalige helpdeskmedewerker aan de lijn? Hang op! Bedrijven als Microsoft zullen je nooit bellen en zullen ook nooit naar jouw beveiligingsinstellingen en/of wachtwoorden vragen.
  2. Installeer geen software op verzoek van de beller.
  3. Geef nooit toegang tot het meekijken in en het overnemen van de computer.
  4. Maak geen geld over op verzoek van de beller.
  5. Informeer jouw familie, vrienden en kennissen over deze oplichting en waarschuw hen.
  6. Houd jouw computer up-to-date.
  7. Maak gebruik van een antivirusprogramma en een firewall.

Slachtoffer van telefonische helpdeskfraude?

Indien de oplichter (mogelijk) toegang tot jouw computer heeft gehad, neem dan onmiddellijk deze maatregelen:

  • Informeer direct jouw bank en vraag hen alert te zijn op vreemde transacties die plaatsvinden met jouw rekening/account.
  • Installeerjouw computer niet opnieuw (of laat dit niet door een specialist doen) tot het moment nádat het strafrechtelijk onderzoek n.a.v. uw aangifte is voltooid. Dit i.v.m. het wissen van bewijs van jouw computer.
  • Als je er zeker van bent dat de oplichter niet meer kan "meekijken", pas dan zo snel mogelijk al jouw gebruikersnamen én wachtwoorden aan. Denk hierbij aan jouw computer, internetbankieren-gegevens en jouw e-mailaccounts. Maak gebruik van veilige wachtwoorden. Op internet kun je vinden hoe je een veilig wachtwoord maakt.
  • Doe aangifte van helpdeskfraude bij de politie.

Bron: politie.nl

♦♦♦

Renkum.nieuws.nl richt zich op berichtgeving op lokaal niveau. Onze bezoekersaantallen blijven stijgen, wat onder andere goed is voor de zichtbaarheid van onze adverteerders. Wil jij je naamsbekendheid vergroten?

Wij denken graag met je mee om de reclame-euro zo optimaal mogelijk te besteden. Door lokaal te adverteren op Renkum Nieuws tegen een concurrerende prijs! Neem contact op met Dolf Verschuren via de telefoon: 06 – 4025 3846 of mail: [email protected] .

De redactie is te bereiken via [email protected] .