Sneller duidelijkheid over reuk- en smaakproblemen

Foto: Ziekenhuis Gelderse Vallei

Ede – Patiënten krijgen bij het Reuk- en smaakcentrum van Ziekenhuis Gelderse Vallei sneller duidelijkheid over de oorzaak en behandelmogelijkheden van hun reuk- en/of smaakstoornis.

Door een nieuwe planning, online zorg en het telefonisch bespreken van uitslagen hoeven patiënten in plaats van 2, maar 1 keer naar het ziekenhuis te komen. Het afgelopen jaar is hier hard aan gewerkt en daardoor is de wachttijd flink gedaald; van 12 naar 6 maanden.

Vanuit het hele land

Patiënten met reuk- en smaakverlies komen vanuit het hele land naar het Reuk- en smaakcentrum in het ziekenhuis in Ede. ‘Vooral voor de mensen die ver weg wonen, is het veel prettiger dat alle onderzoeken nu op 1 dag zijn’, vertelt Wieteke Verhoef, coördinator van het Reuk- en smaakcentrum. ‘Om een diagnose te kunnen stellen, krijgen ze verschillende onderzoeken’, vervolgt ze. ‘Een reuktest, smaaktest, een test die onderzoekt of geuren via de mond goed worden doorgegeven aan de neus, het lichamelijke onderzoek door de KNO-arts en tot slot een anatomische of functionele MRI-scan.’

Bij die laatste variant krijgt een patiënt tijdens de MRI geuren toegediend, waardoor onderzocht kan worden hoe de hersenen hierop reageren. Deze MRI, waarmee het ziekenhuis in samenwerking met Wageningen Universiteit ook onderzoek doet naar reuk- en smaakstoornissen, is uniek in Nederland; er zijn er maar 2 van in heel Europa.

Telefonisch de uitslag

Omdat patiënten uit heel Nederland naar het ziekenhuis in Ede komen, krijgen zij de uitslagen van de onderzoeken telefonisch. Dat is voor de patiënten prettiger en het voorkomt extra bezoeken aan het ziekenhuis.

In hun online omgeving ‘eZorg’ vinden patiënten informatie over reuk, smaak en de verschillende onderzoeken en vragenlijsten die ze voor de onderzoeken invullen. Ook staan hier adviezen over het omgaan met reuk- en smaakstoornissen in het dagelijks leven. Bij patiënten met een reuk- of smaakstoornis bestaat het risico dat ze te weinig of ongezond gaan eten omdat het eten en drinken vies of helemaal niet smaakt. De adviezen in eZorg, bijvoorbeeld over experimenteren met de pittigheid, textuur en temperatuur van het eten, helpen de smaakbeleving te verbeteren.

Daarnaast worden er adviezen gegeven over de veiligheid. Patiënten met een reukstoornis ruiken het niet als er iets aanbrandt, als eten over de datum is of als er een gaslucht is. In eZorg staan daarom praktische adviezen waarmee een patiënt direct aan de slag kan, zoals het installeren van een gasbeveiliging op het fornuis.

♦♦♦

Renkum.nieuws.nl richt zich op berichtgeving op lokaal niveau. Onze bezoekersaantallen blijven stijgen, wat onder andere goed is voor de zichtbaarheid van onze adverteerders. Wil jij je naamsbekendheid vergroten?

Wij denken graag met je mee om de reclame-euro zo optimaal mogelijk te besteden. Door lokaal te adverteren op Renkum Nieuws tegen een concurrerende prijs! Neem contact op met Dolf Verschuren via de telefoon: 06 – 4025 3846 of mail: [email protected].

De nieuwsredactie is te bereiken via [email protected].

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen