Rijnstate vond een oplossing om de krapte op de arbeidsmarkt voor de afdeling Spoedeisende Hulp (SEH) wat terug te dringen. Aanleiding is het groeiende tekort aan geschoold personeel en de druk op medewerkers dat het opleiden met zich meebrengt.
De leerunit is een mogelijke oplossing voor personeelstekort op de Spoedeisende Hulp.
In anderhalf jaar opgeleid tot SEH verpleegkundigen
De unit is een leeromgeving waarin studenten (gediplomeerde verpleegkundigen) in anderhalf jaar worden opgeleid tot SEH verpleegkundigen. In die periode werken studenten in duo’s onder begeleiding van een leerunit-coach. Zo leren ze van elkaar, kunnen ze samen sparren en samen patiënten op de SEH opvangen. Ook het aansturen en delegeren wordt geleerd. De leerunit-coach houdt het overzicht, observeert en stimuleert het klinisch redeneren. Patiëntveiligheid staat hierbij voorop en een veilig leerklimaat mét vangnet stimuleert en motiveert tot zelfredzaamheid.
Op SEH’s veel behoefte aan geschoold personeel
Groot voordeel van deze manier van werken is dat studenten zelf bepalen wat ze op welk moment leren tijdens de opleiding. Op de SEH’s in Nederland is enorm veel behoefte aan geschoold personeel. Door deze vernieuwende manier van werken hoopt Rijnstate een deel van de oplossing te hebben gevonden. Astrid Simons en Saskia Hokke, hoofden van de SEH: “Deze leerunit geeft ons niet alleen de mogelijkheid om de opleidingscapaciteit uit te breiden, maar ook om het lerende vermogen van de hele afdeling te vergroten. Een oplossing waar wij heel erg blij mee zijn.”
Werkplezier
Met het introduceren van de leerunit neemt naar verwachting de druk op het werkbegeleiden af. Gerda Veuger, praktijkopleider op de SEH: “Jaarlijks leiden we veertien nieuwe verpleegkundigen op tot SEH-verpleegkundigen. Gemiddeld hebben we twintig collega’s die nog in opleiding gaan of zijn. We willen de studenten een veilige en stimulerende leeromgeving bieden waar ze met elkaar werken en van elkaar leren. We hopen hiermee het werkplezier voor iedereen te verhogen. Omdat de leerunit pas sinds kort draait, zullen we de werkwijzen steeds evalueren en bijstellen.”
Aan leerdoelen werken
Dat de leerunit ook goed bevalt bij studenten bevestigt studente Wendy Neijenhuis. “De opleiding is erg leuk, super leerzaam. Ik heb al zoveel nieuwe dingen geleerd en ervaren. Dit is de gaafste baan die ik ooit gehad heb. Ik werk al meer dan twintig jaar als verpleegkundige en zocht een nieuwe uitdaging binnen mijn vakgebied. Sinds kort werk ik in Rijnstate. Ik vind het super leuk.” Zo geeft de leerunit Wendy de mogelijkheid om gericht aan haar leerdoelen te werken. “Werken op de leerunit zorgt ervoor dat je nog bewuster bezig bent met de opleiding. Er wordt heel gericht elke dag verwacht dat je je doelen aangeeft. Daarbij wordt dagelijks je eigen functioneren geëvalueerd, de samenwerking onderling, communicatie met elkaar. Je leert elkaar sneller kennen in kennis en handelen.”
Coachend opleiden
De leerunit betekent ook dat het begeleiden een andere dimensie krijgt. “Studenten leren vanaf het begin een stuk zelfstandiger te werken en meer regie te nemen over hun leerproces. Dit vraagt van coaches ook een meer coachende houding bij het opleiden,” aldus Gijsje Helmink, senior onderwijskundige bij het Leerhuis. Voor meer informatie kun je kijken op de website:
rijnstate.nl .