Dirk, Jumbo en Kellogg’s kanshebbers voor Gouden Windei

Foto: foodwatch

Voedselwaakhond foodwatch maakt de genomineerden voor het Gouden Windei bekend: de prijs voor het meest misleidende voedselproduct van het jaar.

Jumbo Ice Tea Feel Immune, Inner Beauty en Good Energy, Pure Ambacht Ambachtelijke salade oma’s aardappel-scharrelei van DIRK/Dekamarkt, en Kellogg’s All-Bran Fruit’n Fibre zijn de kanshebbers.

Vanaf vandaag kan het publiek een maand lang stemmen op wat zij de meest misleidende marketingtruc van 2022 vinden. Het product dat de meeste stemmen krijgt, wint het Gouden Windei: de prijs die geen enkele voedselfabrikant wil. Foodwatch vraagt met de verkiezing aandacht voor misleidende verpakkingen en etiketten die voedselfabrikanten structureel gebruiken om hun producten te verkopen.

Iedereen die mee wil doen aan de verkiezing om het Gouden Windei kan stemmen via goudenwindei.nl.

(vergeet niet te bevestigen via je email)

Meldpunt Misleiding

Het Meldpunt Misleiding van foodwatch ontvangt jaarlijks honderden klachten van teleurgestelde consumenten die zich bedrogen voelen in de supermarkt. Hieruit worden de kandidaten geselecteerd die het veel te bont maken. De genomineerden worden op basis van deze meldingen en eigen onderzoek van de voedselwaakhond geselecteerd.

Ice Tea’s van de Jumbo

Dit jaar is een hele reeks Jumbo Ice Tea’s genomineerd, met varianten als Inner Beauty, Good Energy en Feel Immune. De drankjes zijn voornamelijk suikerwater met toegevoegde vitamines, die worden verkocht alsof ze goed voor je huid, haren, nagels, en immuunsysteem zouden zijn. Maar om genoeg van al deze vitamines binnen te krijgen, zou je 1,5 liter van de ijsthee moeten drinken, waarmee je meer dan 13 suikerklontjes binnenkrijgt: dat is volgens foodwatch nergens goed voor.

Salade van grootmoeder (?) van de Dirk/Dekamarkt

De Pure Ambacht Ambachtelijke Salade Oma’s Aardappel-Scharrelei van DIRK/Dekamarkt is ook een kandidaat. De naam van dit seizoensproduct suggereert een ambachtelijke salade, wat in werkelijkheid een typisch sterk bewerkt voedingsmiddel is. Vol met industriële ingrediënten, zoals conserveermiddelen en zoetstoffen. De voedselwaakhond kan zich niet voorstellen dat grootmoeder die allemaal in haar keukenkastje heeft staan.

Krimpflatie bij Kellogg’s All-Bran

Normaal gesproken ontvangt foodwatch vooral klachten over lokingrediënten, ingrediënten die groots op de verpakking staan, maar die amper of niet in het voedingsmiddel zitten. Dit jaar zijn er veel klachten geweest over het fenomeen krimpflatie; fabrikanten die stilletjes de inhoud van de verpakking verkleinen maar waarbij de prijs gelijk blijft (of soms zelfs stijgt).

Daarom is Kellogg’s All-Bran Fruit’n Fibre ook een genomineerde. De inhoud van het pak, dat er qua uiterlijk en afmetingen vanaf de voorkant nog altijd hetzelfde uitziet, is met een kwart verkleind. De schapprijs is slechts licht gedaald. De prijs per kilo is in verhouding flink gestegen.

Heel veel misleidende etiketten en verpakkingen

Het is de dertiende keer dat foodwatch de Gouden Windei-verkiezing houdt. De voedselwaakhond ziet na al deze jaren helaas nog heel veel misleidende etiketten en verpakkingen. Dit wordt ook bevestigd door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) die ook misleiding door voedselfabrikanten onderzoekt. Bij haar inspecties naar de benaming, lijst van ingrediënten en de afbeeldingen van ingrediënten op een etiket constateert de NVWA misleiding bij ongeveer 30% van de etiketten.

Frank Lindner, campagneleider bij foodwatch:

“Er is hier duidelijk geen sprake van een ‘handjevol incidenten’ of ‘een paar cowboys’. Het probleem van misleiding is groots en structureel. Consumenten worden om de haverklap misleid met marketingtrucs en leugens. Met het Gouden Windei behalen we vaak kleine overwinningen, wanneer fabrikanten van genomineerde voedingsmiddelen hun product of de verpakking aanpassen, maar het grote probleem blijft: de industrie is te vrij om consumenten te misleiden en zoekt daarbij continu de grijze gebieden op. Daarom hebben wij besloten ook dit jaar weer het Gouden Windei te organiseren.”

♦♦♦

Renkum.nieuws.nl richt zich op berichtgeving op lokaal niveau. Onze bezoekersaantallen blijven stijgen, wat onder andere goed is voor de zichtbaarheid van onze adverteerders. Wil jij je naamsbekendheid vergroten?

Wij denken graag met je mee om de reclame-euro zo optimaal mogelijk te besteden. Door lokaal te adverteren op Renkum Nieuws tegen een concurrerende prijs! Neem contact op met Dolf Verschuren via de telefoon: 06 – 4025 3846 of via de mail: [email protected].

De redactie is te bereiken via [email protected].

Cookieinstellingen