Het schrijfonderwijs aan kinderen baart zorgen, blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Utrecht (UU). Kinderen zijn niet meer in staat begrijpelijke teksten te
schrijven.
Zelfs nadat er in 2010 al aan de schoolbel is getrokken, besteden leraren nog steeds te weinig aandacht aan het groeiende probleem. De onvoldoende schrijfkunsten hebben de leerlingen niet aan zichzelf te danken, stellen onderzoeksters Monica Koster en Renske Bouwer.
Uit het onderzoek van de twee promoverende collega’s blijkt dat het de basisscholen zijn die de zorgwekkende kwestie niet aanpakken. “Als kinderen nu te horen krijgen dat ze moeten schrijven over een bepaald onderwerp, schrijven ze direct op wat in ze opkomt. Daardoor wordt de tekst onsamenhangend en onbegrijpelijk”, constateert Monica tegenover het AD.
Meer schrijfonderwijs
In de klas wordt er te weinig tijd ingecalculeerd voor schrijflessen. Volgens het onderzoek is de situatie sinds de publicatie van een zorgwekkend onderzoeksrapport van Onderwijsinspectie in 2010 nog niet voldoende verbeterd. Twee derde van de kinderen was niet in staat om een simpele boodschap op papier duidelijk over te brengen.
“Leraren hebben onvoldoende aandacht voor schrijven, want dat kost tijd en het is moeilijk om na te kijken”, stelt Amos van Gelderen, lector taalverwerving aan Hogeschool Rotterdam en onderzoeker bij het Kohnstamm Instituut (centrum voor onderwijsonderzoek van UvA). “Het ontbreekt ze aan de juiste expertise”.
Ondanks de negatieve resultaten van het onderzoek, zegt het Ministerie van Onderwijs dat er de afgelopen jaren hard is gewerkt om meer kennis op te doen over de verbetering van het schrijfonderwijs. “Het is nu aan de scholen om er in de praktijk handen en voeten aan te geven,” vertelt een woordvoerder.
‘Tekster’ methode
Zo’n 2766 kinderen uit groep 6, 7 en 8 hebben de nieuwe lesmethode ‘Tekster’ uitgeprobeerd. Het schrijfprogramma, ontwikkeld door de onderzoeksters en leerkrachten, zorgt ervoor dat de opdrachten beter aansluiten aan de belevingswereld van kinderen.
Het schrijfniveau van de leerlingen zal in vier maanden tijd met anderhalf jaar stijgen. Afgezien van deze nieuwe mogelijkheid, moeten de leraren zich ook meer verdiepen in beter schrijfonderwijs in het klaslokaal.