Minder service en meer kosten in nieuwe afvalbeleid 2020

Foto: Hans, CC0 pixabay

Hoewel de raad er officieel diezelfde avond nog over moest beslissen, werd het woensdagmiddag al publiekelijk bekend als zijnde beslist, de tarieven voor de afvalverwerking gaan omhoog en de service wordt minder in de gemeente Renkum.

Op social media werd het in korte tijd hét gesprek met talloze reacties. Boze? Jazeker. Alle tarieven gaan omhoog, het vastrecht ook, de frequentie van ophalen gaat omlaag en je kunt ook minder en mét minder terecht bij de Veentjesbrug in 2020.

Maar dat het al bekend was gemaakt in officiële bekendmakingen van de gemeente, zorgde voor de nodige commotie tijdens de raadsvergadering woensdagavond. GemeenteBelangen diende die middag nog een amendement in waarin stond dat de tarieven gelijk moesten blijven en hoewel ondersteund door de PRD en het CDA, niet door hen ondertekend. De coalitiepartijen vonden het niet kies om zo vlak voor de vergadering een amendement in te dienen, terwijl er al maanden over de begroting wordt vergaderd.

Het amendement werd niet aangenomen. De drie oppositiepartijen (GB, PRD en CDA) zeiden het sowieso niet eens te zijn met de opgestelde begroting, dus ook niet met deze tariefverhogingen. Zij vonden het op hun beurt niet kies dat het eerder die dag bekend was gemaakt dat de raad al had ingestemd met de begroting, zij zouden immers tegen stemmen.

De begroting, en daarmee ook de afvalstoffenheffing, werd goedgekeurd met 13 tegen 9 stemmen. D66, GroenLinks, PvdA en VVD stemden voor. Tegen stemden zoals gezegd: GemeenteBelangen, de PRD en het CDA.

Daar ga je dan, met je goeie afvalscheidingsgedrag

Daar gingen we met zijn allen: op weg naar een betere afvalinzameling in 2017. Meer scheiden, beter scheiden, beter voor het milieu én voor de portemonnee.

Bij een tussentijdse evaluatie bleken in juni 2017 de eerste vier maanden nieuwe afvalinzameling al een succes, zo ook in juli 2017 toen bleek dat het beoogde scheidingspercentage van 75% ruim was bereikt, na 4 maanden was dit al 77%, 17% meer dan via de oude manier van inzamelen en het aanbod van PMD afval was zelfs ruim verdubbeld.

In september 2018 kwam er via inwonerspanel Renkum Spreekt naar buiten dat de grote meerderheid best tevreden was met dit afvalstoffenbeleid. In oktober bleek dat het succes van de inzameling echt te danken was aan al die inwoners, het inzamelingspercentage was iets gegroeid, naar 78%.

Diezelfde inwoner wordt nu, toch niet al te vriendelijk, beloond voor de moeite. Zo wordt dat althans gevoeld.

Begroting 2020

In de begroting 2020 van de gemeente Renkum onder de kop Afvalstoffenheffing staat: ‘De huidige tarieven voor het aanbieden van restafval worden sinds de invoering van het ‘betalen per keer’ gehanteerd en zijn sindsdien ongewijzigd. Een prijsverhoging na 3 jaar is dan ook te rechtvaardigen.’ Maar ook: ‘Gezien de stijging van de kosten om restafval te verwerken is een tariefstijging dan ook redelijk.’ 

De Gelderlander schreef in juni al dat de inwoners van diverse gemeenten zeer waarschijnlijk meer gaan betalen voor het afval in 2020. Dat heeft alles te maken met de keuze voor een duurdere afvalverwerker: Attero uit Wijster. Ten opzichte van SUEZ, die nu het afval verwerkt en dat de afgelopen 10 jaar deed, rekent Attero zo’n 40% meer per ton verwerkt afval, namelijk € 101,50 in plaats van € 74,68.

Daarnaast heft het Rijk een verhoogde verbrandingsbelasting om het verbranden van restafval om dat te ontmoedigen én afvalscheiding en hergebruik te stimuleren. Vanuit de gemeente Renkum is het restafval dat verbrand moest worden vanaf 2017 gedaald maar als het Rijk de belastingen verhoogd, zie je daar vermoedelijk weinig van terug.

Per ton verbrand restafval stijgt deze belasting van € 13 naar € 32 een ruime verdubbeling. Stel, we verzamelen in 2020 de helft minder tonnen aan restafval in, betalen we alsnog méér belasting op die helft, als dat we zouden doen met het dubbele aantal.

In maart 2019 bleek uit onderzoek van de Vereniging Eigen Huis, dat de gemeente Renkum één van de duurste gemeenten qua woonlasten is. Ook stegen de lasten bovengemiddeld (5,2% tov gem. 3.4%). Met betrekking tot het afval bestond de kostenverhoging met name uit de afvalstoffenheffing, de inzamelingskosten bleven gelijk.

Ook nu stijgen er meer prijzen dan enkel de afvalverwerking- en inzameling.

En wat gaat het dan allemaal kosten?

Naast hogere kosten voor de afvalverwerking, wordt de rioolheffing verhoogd:

  • Eigenaar, per aansluiting per jaar wordt € 113,08, was € 98,51
  • Gebruiker, 1 persoon wordt € 71,23, was € 62,13
  • Gebruiker, 2 personen wordt € 142,46, was € 124,25
  • Gebruiker, 3 of meer personen wordt € 213,69, was € 186,38

Een stijging van 14,8% voor eigenaren en 14,7% voor gebruikers. Voor 2019 was die stijging 4.5%. Overigens zijn het alleen voor woningen dat de tarieven stijgen. Voor niet-woningen (bedrijven, winkels maar ook bijvoorbeeld de bibliotheek) zijn de tarieven niet meer gestegen sinds (in ieder geval) 2018.

De OZB-tarieven stijgen dit jaar alleen voor niet-woningen, voor woningeigenaren daalt het tarief iets van 0,1182 (in % van de waarde onroerend goed) naar 0.1151. Door de waardestijging van woningen wordt hierop wel meer inkomsten verwacht. Voor niet-woningen moet er ca 4% meer betaald worden in 2020.

Een gezin van 4 in een koophuis is in 2020 9,35% duurder uit. Een gezin van 3 dat een woning huurt 10,57%. Een dubbele stijging ten opzichte van vorig jaar.

Afvaltarieven

Vastrecht afvalheffing omhoog

  • 1-persoon was € 203,70, wordt € 215,90
  • 2-persoons was € 221,80, wordt € 232,40
  • 3-persoons of meer was € 243,10, wordt € 253,10

Afvalinzameling

De inzameldagen wijzigen nu wordt de kliko restafval 1x per 3 weken geleegd, dat gaat naar 1x per 4 weken.

Kliko gft+e wordt elke week opgehaald, met uitzondering van de wintermaanden dat wordt 1x per 2 weken het hele jaar door.

Tarieven restafval omhoog

  • Kliko van 240 liter gaat van € 5,- naar € 6,75
  • Kliko van 140 liter van € 3,- naar € 4,05
  • Afvalzak van 30 liter € 0,50 naar € 0,68
  • Afvalzak van 60 liter € 1,- naar € 1,36

Pmd-zakken

Voor plastic verpakkingen, metalen verpakking/blik en drinkpakken.waren PMD zakken gratis verkrijgbaar bij gemeente en supermarkten. Vanaf 2020 zijn ze tegen betaling verkrijgbaar bij supermarkten en winkels, die bepalen de prijs.

Afvalbrengstation ‘Veentjesbrug’ minder vaak open

Nu heb je gratis toegang met je afvalpas om1 2 x per jaar afval te komen brengen, dat mag in 2020 nog maar 6x per jaar. Voor elk volgend bezoek blijft het tarief € 10,-

In 2019 was de Veentjesbrug 6 dagen per week open, in 2020 zullen ze nog 4 1/2 dag per week open zijn.

  • Maandag: 8.00 tot 16.00 uur,
  • Dinsdag: gesloten,
  • Woensdag: 8.00 tot 16.00 uur,
  • Donderdag: 12.00 tot 16.00 uur,
  • Vrijdag: 8.00 tot 16.00 uur,
  • Zaterdag: 9.00 tot 16.00 uur

Verbouwingsafval (puin, bouw- en sloopafval en dakbedekking) mag niet meer naar de Veentjesbrug gebracht worden maar moet  naar een particulier afvalbrengstation. In de gemeente Renkum is dat bijvoorbeeld Jansen Recycling in Oosterbeek of Ton Donkelaar in Renkum.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen