Weten of je bespaart met het scheiden van afval

Foto: 3dman_eu-pixabay

Sinds kort kunnen alle inwoners van de gemeente Renkum inloggen in het inzageportaal met hun postcode en nummer van de afvalpas om te zien hoeveel restafval men heeft aangeboden.

In 2018 zul je daar de rekening van krijgen.

‘Gratis’ en betalen

GFT (groente en fruit), PMD (plastic, metaal, drinkpakken) en papier zijn gratis al betaal je wel een basistarief, daar heb je de rekening al van gehad.

Voor het restafval betaal je apart. In de kliko’s zit een chip waarmee afgelezen wordt hoe vaak je die aan de straat zet. Vuilniszakken gaan de ondergrondse container pas in, nadat je die hebt geopend met je afvalpas. Zo wordt het aantal zakken bijgehouden. Die aantallen vind je, met vertraging, terug in het portaal.

Kostprijs

Iedere kliko (twee afmetingen) en iedere vuilniszak (twee maten) heeft een eigen prijs. Heb je bijvoorbeeld tien keer de 140 liter kliko aan straat gezet volgens het portaal, dan betaal je 10 x €3 = €30,-.

Met onderstaande prijzen kun je eenvoudig berekenen wat je straks kwijt bent

Restafvalkliko 140 liter € 3,-
Restafvalkliko 240 liter € 5,-
Gebruik 30 liter inwerpopening verzamelcontainer € 0,50
Gebruik 60 liter inwerpopening verzamelcontainer € 1,-

Hoe weet je of je bespaart?

Glas, plastic, metaal, papier en groenteafval kan gerecycled worden, restafval niet, daarom betaal je daar meer voor. Feitelijk heeft alles wat geen restafval is, waarde. Vele verenigingen verdienen sinds jaar en dag al aan de inzameling van papier bijvoorbeeld, het wordt verkocht om te recyclen.

De besparing die je dit jaar gaat hebben op de afvalstoffenheffing ligt aan het aantal zakken of aantal kliko’s met restafval die je hebt aangeboden. Het basistarief is goedkoper geworden dan vorig jaar.

Er gelden drie basistarieven in Renkum: voor een huishouden van één persoon, voor twee personen of voor drie personen en meer.

Voorbeeld

We rekenen een voorbeeld uit van een gezin dat bestaat uit drie of meer personen: In 2016 betaalde een huishouden van drie of meer personen € 280,70 voor het hele jaar. In 2017 € 211,40, dat is € 69,30 minder.

Voor dat bedrag kun je 23 kliko’s van 140 liter aan de straat zetten of 13 kliko’s van 240 liter. In het geval het gezin gebruik maakt van een ondergrondse container kan het 138, 30 literzakken of 69, 60 literzakken afvoeren.

In dit geval houdt het gezin nog een paar centen in de zak, ten opzichte van 2016, € 0,30 of € 4,30 om precies te zijn.

Het verschil in het basistarief tussen 2016 en 2017 zit bij een éénpersoons huishouden op € 38,40 en voor een tweepersoons huishouden op € 55,30.

Krijg je het voor elkaar onder deze bedragen te blijven, dan bespaar je. Kom je hoger uit, dan is het wellicht een idee eens goed naar je afval te kijken en of dat niet beter te scheiden is, al zal het in sommige gevallen niet anders kunnen.

Luierafval en incontinentiemateriaal

Als je veel luierafval hebt, kun je dat gratis inleveren bij een aantal inleverpunten. Als je om medische redenen veel afval hebt, kun je in aanmerking komen voor een speciale regeling.

Inloggen in het inzageportaal doe je hier, houd je afvalpas bij de hand.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen